زبانشناسی کاربردی
علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری
چکیده
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال میکند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرتخواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطرهآمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آنها با هوش عاطفی زبانآموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخلهکننده میتواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...
بیشتر
مطالعه حاضر سه هدف را دنبال میکند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرتخواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطرهآمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آنها با هوش عاطفی زبانآموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخلهکننده میتواند رابطه معناداری با کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی داشته باشد و در نهایت، به اینکه آیا هوش عاطفی میتواند توانش کاربردشناسی زبان بینابین را پیشبینی کند میپردازد. در این راستا، 72 (50 زن و 22 مرد) زبانآموز ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی که رده سنی آنها بین 17 تا 25 سال بود و از دو دانشگاه انتخاب شده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. یک پرسشنامهی تکمیل گفتمان (لیو، 2014) و مقیاس هوش عاطفی (بار آن، 1997) استفاده شد و تحلیل همبستگی به منظوربررسی رابطه میان کاربردشناسی زبان بینابین و هوش عاطفی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون هیچ رابطه معناداری میان هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین نشان نداد. با این حال، رابطه معناداری میان استقلال، بهعنوان مولفهای در هوش عاطفی، و توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبانآموزان پیدا شد. نتایج آزمون تی نمونههای مستقل نشانداد که شرکتکنندگان زن سطح توانش کاربردشناسی زبان بینابین بالاتری نسبت به شرکتکنندگان مرد داشتند. اما، شرکتکنندگان مرد و زن از نظر سطح هوش عاطفی با هم تفاوت معناداری نداشتند. نتایج نشان داد که هوش عاطفی به طور کل نقش موثری در توانش کاربردشناسی زبان بینابین زبانآموزان ندارد. در نهایت، این مطالعه به بیان پیامدهایی برای زبانآموزان و معلمین میپردازد.
آموزش معلم
علی درخشان؛ کریستین کومب؛ علی عربمفرد؛ محمدصادق تقی زاده
چکیده
با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت ...
بیشتر
با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت حرفه ای معلم" و "ویژگی های معلمان موفق زبان" بین شرکت کنندگان توزیع شد. با استفاده از روش های آماری "کرونباخ آلفا" و "ضریب همبستگی"، اعتبار پرسشنامه ها و ارتباط میان آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج "ضریب همبستگی پیرسون" نشان داد که بین هر سه عامل استقلال، هویت حرفه ای و موفقیت معلمان روابط مثبت و معناداری وجود دارد. این یافته ها همچنین توسط نتایج مدل سازی معادلات ساختاری تأیید شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هویت و استقلال حرفه ای معلمان برای موفقیت آنها بسیار سودمند می باشد. این مطالعه همچنین به تشریح عناصری از هویت حرفه ای معلمان می پردازد که می توانند در موفقیت آنها اثرگذاری بیشتری داشته باشند. در پایان پیامدهای آموزشی این تحقیق مورد بحث قرار گرفت.
زبانشناسی کاربردی
مهناز سعیدی؛ شهلا استوار؛ علی درخشان؛ برانتون شیرر
چکیده
در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و ...
بیشتر
در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و بزرگسالان از استان های مختلف ایران اجرا شد. برای بررسی روایی و پایایی این مقیاس، از تحلیل های عاملی اکتشافی و تأییدی، ضرایب همبستگی پایایی آلفای کرونباخ (α) و نمره کل استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از چرخش واریماکس، هشت مؤلفه اصلی را شناسایی کرد که برای 115 مورد، 21/67 درصد از واریانس اختصاص داده شد. ضریب همسانی درونی (92/0 = α ؛ از 89/0 تا 93/0) نیز بسیار بالا بود. به طور کلی، تحلیل تأییدی مفهوم اصلی MIDAS را تکرار می کند. با توجه به نتایج، پرسشنامه فارسی MIDAS بزرگسالان از خصوصیات روان سنجی خوبی در جامعه پژوهشی برخوردار است و می تواند با اطمینان به عنوان ابزاری معتبر برای ارزیابی MI در ایران مورد استفاده قرار گیرد.
انگلیسی برای اهداف ویژه
علی درخشان؛ علی مالمیر
چکیده
خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه ...
بیشتر
خواندن مهمترین مهارت مورد نیاز زبان آموزان انگلیسی برای اهداف ویژه در هر رشته تحصیلی است و دانش واژگان، به خودی خود، گسترده ترین موضوع مورد بحث در خواندن موثر می باشد. با این حال، تحقیق در مورد اینکه انواع مختلف واژه ها تا چه حد بر درک مطلب انگلیسی برای اهداف ویژه تأثیر دارند، همچنان ناکافی است. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان سهم واژه های پربسامد عمومی، اصلی علمی و علمی فنی در بین 127 زبان آموز ایرانی در رشته روانشناسی در سه دانشگاه دولتی تهران است. سه آزمون محقق ساخته و تاییدشده برای سنجش سه نوع دانش واژگان فوق الذکر همراه با آزمون خواندن انگلیسی برای اهداف ویژه مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان داد که واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی سهم قابل توجهی در درک مطلب متون انگلیسی برای اهداف ویژه دارند که وجود 92 درصد اختلاف در نمرات خواندن را توضیح می دهد، اما دانش کلمات پربسامد عمومی سهم قابل توجهی نداشت. علاوه بر این، آموزش واژههای اصلی علمی و واژه های علمی فنی، در کوتاه مدت تأثیری معناداری بر درک مطلب نداشت، در حالیکه برای واژه های علمی فنی در طولانی مدت، تفاوت معنی داری وجود داشت. یافته های این مطالعه نشان می دهند که آموزش مستقیم واژه های اصلی علمی و واژه های علمی فنی می تواند به زبان آموزان ESP کمک کند که در طول زمان خواندن خود را بهبود ببخشند. مقاله با مفاهیم آموزشی و پیشنهادات برای تحقیقات آینده به پایان میرسد.